PM Malaysia Umumkan Kabinet

MAKASSARCHANNEL.COM – Perdana Menteri Malaysia Ismail Sabri Yaakob mengumumkan susunan kabinetnya, Jumat (27/8/2021). Ada empat menteri senior, namun tak ada wakil perdana menteri yang ditunjuk dalam kabinet tersebut.

Empat menteri senior dalam kabunet Ismail Sabri itu adalah Mohamed Azmin Ali dari Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu), Hishammuddin Hussein dari Organisasi Nasional Melayu Bersatu (UMNO), Dr Mohd Radzi Md Jidin dan dari Bersatu serta Fadillah Yusof dari Gabungan Parti Sarawak.

Mohamed Azmin tetap menjabat Menteri Industri dan Perdagangan Internasional, Dr Mohd Radzi masih menjabat Menteri Pendidikan, Fadillah juga menjaga portofolio sebagai Menteri Tenaga Kerja. Sedangkan Hishammuddin, yang sebelumnya menjabat menteri luar negeri, sekarang ditunjuk sebagai Menteri Pertahanan.

Keempatnya juga menjabat sebagai menteri senior di Kabinet yang dipimpin Muhyiddin Yassin. Beberapa menteri di Kabinet Muhyiddin juga termasuk dalam jajaran baru.

Senator Tengku Zafrul Tengku Abdul Aziz telah mempertahankan portofolio menteri keuangan. Khairy Jamaluddin, mantan Menteri Ilmu Pengetahuan, Teknologi dan Inovasi yang juga mengawasi program vaksinasi negara itu, masih mendapat kepercayaan menjabat sebagai menteri. Dia sekarang akan menjabat sebagai Menteri Kesehatan.

Berita Terkait :
Mantan PM Malaysia Najib Razak Terancam Dibui 100 Tahun

Sementara menteri yang akan bertukar tempat dengan mantan Menteri Kesehatan Adham Baba sekarang akan mengambil alih portofolio teknologi sains dan inovasi.

Menarik melihat ada nama Saifuddin Abdullah di posisi menteri. Saifuddin, yang menjabat sebagai menteri luar negeri selama pemerintahan Pakatan Harapan, akan kembali bertanggung jawab atas urusan luar negeri.

Tinggalkan Balasan

Alamat email Anda tidak akan dipublikasikan. Ruas yang wajib ditandai *